Steve Jobs'un Stanford Üniversitesi mezuniyet töreninde yapmış olduğu konuşmadan;
O zamanlar Reed Üniversitesi muhtemelen ülkedeki en iyi kaligrafi dersini veriyordu. Kampüsteki her poster, çekmecelerdeki her etiket, çok güzel şekilde elle kaligre edilmişti. Okulu bırakmış olduğum ve zorunlu dersleri almak zorunda olmadığım için kaligrafi dersi alıp nasıl yapıldığını öğrenmeye karar verdim. Serif ve san serif yazı karakterleri, değişik harf kombinasyonları arasındaki boşluğu ayarlama ve harika bir tipografiyi harika yapanın ne olduğu hakkında çok şey öğrendim. Çok güzeldi; tarihsel ve sanatsal olarak o kadar inceydi ki bilim hiçbir şekilde bunu yakalayamazdı ve ben bunu muhteşem buldum. Bunların hayatımda pratik bir uygulama bulma olasılığı yoktu. Ama on sene sonra, ilk Macintosh’u tasarlarken, bir anda aklıma geliverdi. Bunların hepsini Mac’te kullandık. Mac güzel bir tipografiye sahip ilk bilgisayardı. Eğer o derse hiç girmemiş olsaydım, Mac hiç çok yönlü yazı karakterlerine veya boşlukları doğru orantıda kullanan fontlara sahip olmayacaktı. Windows da Mac’ten kopyaladığına göre, hiçbir kişisel bilgisayarın bunlara sahip olmayacağı muhtemeldir. Okulu bırakmamış olsaydım, o kaligrafi dersine girmemiş olacaktım, ve kişisel bilgisayarlar şu an sahip oldukları o harika tipografiye sahip olamayabileceklerdi. Tabii ki üniversitedeyken noktaları ileriye bakarak birleştirmek imkansızdı. Fakat on sene sonra geriye dönüp baktığımda herşey çok ama çok berraktı.
Tipografi (Yunanca: τυπογραφία typographía = τύπος týpos (form) + "graphia" (yazmak)), typographia. Kavram; forma uygun yazmak demektir.
Yazı tipi, punto büyüklüğü, satır uzunluğu, satır arası boşluk ve benzer etkenlerin kombinasyonları ile yapılır. Harf ve yazınsal-görsel iletişime ilişkin diğer elemanların hem görsel, fonksiyonel ve sanatsal düzenlemesi hem de bu elemanlarla oluşturulan bir tasarım dili, anlayışıdır. Reklam amaçlı her faaliyette; mesajı ikna edici kılan tipografi, vazgeçilmez bir unsur olarak öne çıkmıştır.
Bkz: https://tr.wikipedia.org/wiki/Tipografi
Sözleşmelerde yazı tipine neden dikkat etmeliyiz?
Burada ilk ve en önemli amaç karşı tarafta psikolojik olarak bir imaj yansıtmaktır. Bildiğiniz üzere büyük ve adı geçen firmalar kurumsal kimlik çalışmalarına hatrı sayılır bütçeler ayırarak firmalarını bir standart üzerine dizayn ederek kendi duruşlarını sergilemektedirler. Sizde hazırlamış olduğunuz sözleşmenizde doğru yazı tipini seçerek buna başlayabilirsiniz. Sözleşmenizin içeriğine çok iyi çalışmış olsanız bile sunumunuzu görsellik açısından zenginleştiremezseniz karşı tarafta bırakacağı ilk izlenim "amatörlük" olacaktır. Kesin ve net bundan eminim. Pazardan aldığınız sebze ile Macro Center'dan aldığınız sebze hiç bir zaman aynı gözükmez, fakat tadı genellikle aynıdır, ama Macro Center'a 2 katı para ödersiniz.
Neden "amatör" olarak gözükeceksiniz?
Aynı bu yazıda olduğu gibi, comic sans ile yazacağınız bir sözleşmenin karşı tarafa vereceği amatörlük hissinin yanı sıra bu yazı tipi çocukça da gelecektir. (Comic sans ile sözleşme yazmaktan kaçının) Aşağıda ki görselde psikolojik olarak yazı tiplerinin insanlarda bıraktığı his anlatılmaktadır. Times New Roman gelenekçi, Century Gothic şık, Helvetica Bold istikrar etkisi bırakmaktadır. (bkz: https://www.crazyegg.com/blog/psychology-of-fonts-infographic/)
2 Yorumlar
Ciddi bir emek var bu anlatımda. Elinize sağlık. Peki siz hangi fontu kullanmayı tercih ediyorsunuz?
YanıtlaSilMerhaba, yorum için teşekkürler. Ben Serif yani tırnaklı fontaları kullanmayı tercih ediyorum.
SilBu konuyla ilgili sorularınız olursa yorum olarak bırakabilirsiniz. Mutlaka cevap veririm.