KAMU
İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU
BİRİNCİ
KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar ve İlkeler
Amaç
Madde 1- Bu Kanunun
amacı, Kamu İhale Kanununa göre yapılan ihalelere ilişkin sözleşmelerin
düzenlenmesi ve uygulanması ile ilgili esas ve usulleri belirlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Kanun,
Kamu İhale Kanununa tabi kurum ve kuruluşlar tarafından söz konusu Kanun
hükümlerine göre yapılan ihaleler sonucunda düzenlenen sözleşmeleri kapsar.
Tanımlar
Madde 3- Bu Kanunun
uygulanmasında Kamu İhale Kanununda yer alan tanımlar geçerlidir.
İlkeler
Madde 4- Bu Kanuna
göre düzenlenecek sözleşmelerde, ihale dokümanında yer alan şartlara aykırı
hükümlere yer verilemez.
Bu Kanunda belirtilen
haller dışında sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılamaz ve ek sözleşme
düzenlenemez.
Bu Kanun kapsamında
yapılan kamu sözleşmelerinin tarafları, sözleşme hükümlerinin uygulanmasında
eşit hak ve yükümlülüklere sahiptir. İhale dokümanı ve sözleşme
hükümlerinde bu prensibe aykırı maddelere yer verilemez. Kanunun yorum ve
uygulanmasında bu prensip göz önünde bulundurulur.
İKİNCİ
BÖLÜM
Sözleşmelerin Düzenlenmesi
Tip
sözleşmeler
Madde 5- Bu Kanunun
uygulanmasında uygulama birliğini sağlamak üzere mal veya hizmet alımları ile
yapım işlerine ilişkin Tip Sözleşmeler Resmi Gazetede yayımlanır.
(Değişik ikinci fıkra: 20/11/2008-5812/31 md.) İdarelerce yapılacak sözleşmeler Tip Sözleşme
hükümleri esas alınarak düzenlenir. Mal ve hizmet alımlarında, Kurumun uygun
görüşü alınmak kaydıyla istekliler tarafından hazırlanması mutat olan
sözleşmeler kullanılabilir.
Sözleşme
türleri
Madde 6- Kamu İhale
Kanununa göre yapılan ihaleler sonucunda;
a) Yapım işlerinde; uygulama projeleri ve bunlara
ilişkin mahal listelerine dayalı olarak, işin tamamı için isteklinin teklif
ettiği toplam bedel üzerinden anahtar teslimi götürü bedel sözleşme,
b) Mal veya hizmet alımı işlerinde, ayrıntılı
özellikleri ve miktarı idarece belirlenen işin tamamı için isteklinin teklif
ettiği toplam bedel üzerinden götürü bedel sözleşme,
c) Yapım işlerinde; ön veya kesin projelere ve
bunlara ilişkin mahal listeleri ile birim fiyat tariflerine, mal veya hizmet
alımı işlerinde ise işin ayrıntılı özelliklerine dayalı olarak; idarece
hazırlanmış cetvelde yer alan her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş kalemleri
için istekli tarafından teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan
toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme,
d) (Ek: 1/6/2007-5680/3 md.; Değişik:
20/11/2008-5812/32 md.) Yapım işlerinde; niteliği itibarıyla iş
kalemlerinin bir kısmı için anahtar teslimi götürü bedel, bir kısmı için birim
fiyat teklifi alma yöntemleri birlikte uygulanmak suretiyle gerçekleştirilen
ihaleler sonucunda karma sözleşme,
e)
(Ek: 20/11/2008-5812/32 md.) Çerçeve anlaşmaya dayalı olarak idare ile
yüklenici arasında imzalanan münferit sözleşme,
Düzenlenir.
(Ek
Fıkra: 1/6/2007-5680/3 md.) Çerçeve anlaşma ve münferit sözleşmede
belirtilmesi zorunlu olan hususları belirlemeye Kurum yetkilidir. [1]
Sözleşmede
yer alması zorunlu hususlar
Madde 7- Bu Kanuna
göre düzenlenecek sözleşmelerde aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a)
İşin
adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde iş tanımı.
b)
İdarenin
adı ve adresi.
c) Yüklenicinin adı veya ticaret unvanı, tebligata
esas adresi.
d) Varsa alt yüklenicilere ilişkin bilgiler ve
sorumlulukları.
e) Sözleşmenin bedeli, türü ve süresi.
f) Ödeme yeri ve şartlarıyla avans verilip
verilmeyeceği, verilecekse şartları ve miktarı.
g) Sözleşme konusu işler için ödenecekse fiyat
farkının ne şekilde ödeneceği.
h) Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç
giderlerinden hangisinin sözleşme bedeline dahil olacağı.
i) Vergi, resim ve harçlar ile sözleşmeyle ilgili
diğer giderlerin kimin tarafından ödeneceği.
j) Montaj, işletmeye alma, eğitim, bakım-onarım,
yedek parça gibi destek hizmetlerine ait şartlar.
k) Kesin teminat miktarı ile kesin teminatın
iadesine ait şartlar.
l) Garanti istenilen hallerde süresi ve garantiye
ilişkin şartlar.
m) İşin yapılma yeri, teslim etme ve teslim alma
şekil ve şartları.
n) Gecikme halinde alınacak cezalar.
o) (Değişik: 30/7/2003-4964/43 md.) Mücbir
sebepler ve süre uzatımı verilebilme şartları, sözleşme kapsamında yaptırılacak
iş artışları ile iş eksilişi durumunda karşılıklı yükümlülükler.
p) Denetim, muayene ve kabul işlemlerine ilişkin
şartlar.
r) Yapım işlerinde iş ve işyerinin sigortalanması
ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar.
s) Sözleşmede değişiklik yapılma şartları.
t) Sözleşmenin feshine ilişkin şartlar.
u) Yüklenicinin sözleşme konusu iş ile ilgili
çalıştıracağı personele ilişkin sorumlulukları.
v) İhale dokümanında yer alan bütün belgelerin
sözleşmenin eki olduğu.
y) Anlaşmazlıkların çözümü.
z) (Ek: 23/04/2015--6645/33 md.) İş
sağlığı ve güvenliğine ilişkin yükümlülükler.
İKİNCİ
KISIM
Sözleşmenin Uygulanması
BİRİNCİ
BÖLÜM
Fiyat Farkı, Sigorta, Mücbir Sebepler, Denetim, Muayene ve Kabul
İşlemleri
Fiyat
farkı verilebilmesi
Madde 8- Sözleşme
türlerine göre fiyat farkı verilebilmesine ilişkin esas ve usulleri tespite
Kamu İhale Kurumunun teklifi üzerine (Değişik
ibare: 02/07/2018-KHK-700/140 md.; yürürlük:09/07/2018) Cumhurbaşkanı
yetkilidir.
Sözleşmelerde yer alan
fiyat farkına ilişkin esas ve usullerde sözleşme imzalandıktan sonra değişiklik
yapılamaz.
(Ek fıkra: 11/09/2014-6552-13 md.) 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendi uyarınca ihale edilen işlerde, 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununun 2 nci maddesinde tanımlanan asıl işveren-alt işveren
ilişkisi çerçevesinde alt işveren tarafından münhasıran bu Kanun kapsamına
giren kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerlerinde çalıştırılan işçileri
kapsayacak olan toplu iş sözleşmeleri; alt işverenin yetkilendirmesi kaydıyla
merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin üyesi bulunduğu kamu işveren
sendikalarından birisi tarafından 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayılı Sendikalar
ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu hükümlerine göre yürütülür ve sonuçlandırılır.
Toplu iş sözleşmesinin kamu işveren sendikası tarafından bu fıkraya göre
sonuçlandırılması hâlinde, belirlenen ücret ve sosyal haklardan kaynaklanan
bedel artışı kadar idarece fiyat farkı ödenir. Kamu işveren sendikası tarafından
yürütülmeyen ve sonuçlandırılmayan toplu iş sözleşmeleri için fiyat farkı
ödenemez, 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası esas alınarak
asıl işveren sıfatından dolayı ücret farkına hükmedilemez ve asıl işveren
sıfatıyla sorumluluk yüklenemez. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin esas ve
usuller, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığınca belirlenir.
(Ek fıkra: 11/09/2014-6552-13
md.) 22/9/2012 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihalesi yapılan ve
ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanabilmesine ilişkin hüküm bulunan yapım
işleri ihalelerinde, yaklaşık maliyetin yarısından fazlasını akaryakıt
giderinin oluşturduğu ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla fesih
veya tasfiye edilmeksizin geçici kabulü yapılmış işler ile devam eden işlerin,
22/9/2012 tarihinden sonra gerçekleştirilen kısımlarında kullanılan akaryakıta
ilişkin olarak özel tüketim vergisinde gerçekleşen artış nedeniyle fiyat farkı
hesaplanmasında 3l/8/20l3 tarihli ve 28751 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
2013/5217 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri uygulanır.
İş ve
işyerinin sigortalanması
Madde
9- (Değişik: 20/11/2008-5812/33
md.)
Yapım işlerinde yüklenici; işyerlerindeki her türlü araç, malzeme, ihzarat,
iş ve hizmet makineleri, taşıtlar, tesisler ile sözleşme konusu iş için, işin
özellik ve niteliğine göre ihale dokümanında belirtilen şekilde, işe başlama
tarihinden geçici kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek deprem,
su baskını, toprak kayması, fırtına, yangın gibi doğal afetler ile hırsızlık,
sabotaj gibi risklere karşı, geçici kabul tarihinden kesin kabul tarihine kadar
geçecek süreye ilişkin ise kapsamı ihale dokümanında belirtilen genişletilmiş
bakım devresi teminatını içeren sigorta yaptırmak zorundadır.
Mücbir
sebepler
Madde 10- Mücbir
sebep olarak kabul edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a)
Doğal
afetler.
b)
Kanuni
grev.
c)
Genel
salgın hastalık.
d)
Kısmî
veya genel seferberlik ilânı.
e)
Gerektiğinde
Kurum tarafından belirlenecek benzeri diğer haller.
Süre uzatımı verilmesi,
sözleşmenin feshi gibi durumlar da dahil olmak üzere, idare tarafından yukarıda
belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için; yükleniciden
kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine
engel nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün
yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün
içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde bulunması ve yetkili merciler
tarafından belgelendirilmesi zorunludur.
Denetim,
muayene ve kabul işlemleri
Madde 11- Teslim
edilen mal, hizmet, yapım veya yapılan işin muayene ve kabul işlemleri,
idarelerce kurulacak en az üç kişilik muayene ve kabul komisyonları tarafından yapılır.
Mal veya yapılan iş yüklenici tarafından idareye teslim edilmedikçe muayene ve
kabul işlemleri yapılamaz.
Ancak sözleşmesinde
hüküm bulunması halinde; imalat veya üretim süreci gerektiren işler, muayene ve
kabul komisyonlarının yetki ve sorumluluğunu kaldırmaması şartıyla, ihale
dokümanında belirtilen kalite ve özelliklere göre yapılıp yapılmadığı
hususunda, ilgili idare tarafından belirli aşamalarda ve
aralıklarla denetlenebilir.
Taahhüdün tamamlanan ve
müstakil kullanıma elverişli bölümleri için kısmî kabul yapılabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kesin Teminata İlişkin Hükümler
Ek
kesin teminat
Madde 12- (Değişik:
30/7/2003-4964/44 md.)
Fiyat farkı ödenmesi
öngörülerek ihale edilen işlerde fiyat farkı olarak ödenecek bedelin, sözleşme
bedelinde artış meydana gelmesi halinde bu artış tutarının % 6 'sı oranında
teminat olarak kabul edilen değerler üzerinden ek kesin teminat alınır. Fiyat
farkı olarak ödenecek bedel üzerinden hesaplanan ek kesin teminat hakedişlerden
kesinti yapılmak suretiyle de karşılanabilir.
Kesin
teminat ve ek kesin teminatların geri verilmesi
Madde 13- Taahhüdün,
sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği ve
yüklenicinin bu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit
edildikten sonra alınmış olan kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların;
a) Yapım işlerinde; varsa
eksik ve kusurların giderilerek geçici kabul tutanağının onaylanmasından sonra
yarısı, Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz belgesi getirilmesi ve
kesin kabul tutanağının onaylanmasından sonra kalanı,
b) Yapım işleri dışındaki işlerde Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz
belgesinin getirildiği saptandıktan sonra; alınan mal veya yapılan iş için bir
garanti süresi öngörülmesi halinde yarısı, garanti süresi dolduktan sonra
kalanı, garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamı,
Yükleniciye iade edilir.
Yüklenicinin bu iş
nedeniyle idareye ve Sosyal Sigortalar Kurumuna olan borçları ile ücret ve
ücret sayılan ödemelerden yapılan kanunî vergi kesintilerinin yapım işlerinde
kesin kabul tarihine, diğer işlerde kabul tarihine veya varsa garanti süresinin
bitimine kadar ödenmemesi halinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek
kalmaksızın kesin teminatlar paraya çevrilerek borçlarına karşılık mahsup
edilir, varsa kalanı yükleniciye geri verilir.
İşin konusunun piyasadan
hazır halde alınıp satılan mal alımı olması halinde, Sosyal Sigortalar
Kurumundan ilişiksiz belgesi getirilmesi şartı aranmaz.
İade
edilemeyen teminatlar
Madde 14- 13 üncü
maddeye göre mahsup işlemi yapılmasına gerek bulunmayan hallerde; yapım
işlerinde kesin hesap ve kesin kabul tutanağının onaylanmasından, diğer işlerde
ise işin kabul tarihinden veya varsa garanti süresinin bitim tarihinden
itibaren iki yıl içinde idarenin yazılı uyarısına rağmen talep edilmemesi
nedeniyle iade edilemeyen kesin teminat mektupları hükümsüz kalır ve bankasına
iade edilir. Teminat mektubu dışındaki teminatlar sürenin bitiminde Hazineye
gelir kaydedilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşmede
Değişiklik, Sözleşmenin Devri ve Feshi
Sözleşmede
değişiklik yapılması
Madde 15- Sözleşme
imzalandıktan sonra, sözleşme bedelinin aşılmaması ve idare ile yüklenicinin
karşılıklı olarak anlaşması kaydıyla, aşağıda belirtilen hususlarda sözleşme
hükümlerinde değişiklik yapılabilir:
a)
İşin
yapılma veya teslim yeri.
b) İşin süresinden önce yapılması veya teslim
edilmesi kaydıyla işin süresi ve bu süreye uygun olarak ödeme şartları.
Sözleşmenin
devri
Madde 16- Sözleşme,
zorunlu hallerde ihale yetkilisinin yazılı izni ile başkasına devredilebilir.
Ancak, devir alacaklarda ilk ihaledeki şartların aranması zorunludur. Ayrıca,
isim ve statü değişikliği gereği yapılan devirler hariç olmak üzere, bir
sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde aynı yüklenici
tarafından başka bir sözleşme devredilemez veya devir alınamaz. İzinsiz
devredilen veya devir alınan veya bir sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden
üç yıl içinde devredilen veya devir alınan sözleşmeler feshedilerek, devreden
ve devir alanlar hakkında 20, 22 ve 26 ncı madde hükümleri uygulanır.
Yüklenicinin
ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu veya mahkumiyeti
Madde 17-
Yüklenicinin ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu veya özgürlüğü
kısıtlayıcı bir cezaya mahkumiyeti hallerinde aşağıdaki hükümler
uygulanır:
a) Yüklenicinin ölümü halinde, sözleşme feshedilmek
suretiyle hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek kesin teminatları ve
varsa diğer alacakları varislerine verilir. Ancak, aynı şartları taşıyan ve
talepte bulunan varislere idarenin uygun görmesi halinde, ölüm tarihini izleyen
otuz gün içinde varsa ek teminatlar dahil taahhüdün tamamı için gerekli kesin
teminatı vermeleri şartıyla sözleşme devredilebilir.
b) Yüklenicinin iflas etmesi halinde, sözleşme feshedilerek
yasaklama hariç hakkında 20 ve 22 nci maddeye göre işlem yapılır.
c) Ağır hastalık, tutukluluk veya özgürlüğü
kısıtlayıcı bir cezaya mahkumiyeti nedeni ile yüklenicinin taahhüdünü yerine
getirememesi halinde, bu durumun oluşunu izleyen otuz gün içinde yüklenicinin
teklif edeceği ve ilgili idarenin kabul edeceği birinin vekil tayin edilmesi
koşuluyla taahhüde devam edilebilir. Ancak, yüklenicinin kendi serbest iradesi
ile vekil tayin edecek durumda olmaması halinde, yerine ilgililerce aynı süre
içinde genel hükümlere göre bir yasal temsilci tayin edilmesi istenebilir. Bu hükümlerin
uygulanmaması halinde, sözleşme feshedilerek yasaklama hariç haklarında 20 ve
22 nci maddeye göre işlem yapılır.
Yüklenicinin
ortak girişim olması halinde ölüm, iflas, ağır hastalık, tutukluluk veya
mahkumiyet
Madde 18- Ortak
girişimlerce yerine getirilen taahhütlerde, ortak girişimi oluşturan kişilerden
birinin ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü kısıtlayıcı bir
cezaya mahkum olması veya dağılması sözleşmenin devamına engel olmaz. Ancak,
bunlardan biri idareye pilot veya koordinatör ortak olarak bildirilmiş ise,
pilot veya koordinatör ortağın gerçek veya tüzel kişi olmasına göre iflas, ağır
hastalık, tutukluluk, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkumiyet veya dağılma
hallerinde, sözleşme feshedilerek yasaklama hariç haklarında 20 ve 22 nci
maddeye göre işlem yapılır. Pilot veya koordinatör ortağın ölümü halinde ise
sözleşme feshedilmek suretiyle yapılmış olan işler tasfiye edilerek kesin
teminat iade edilir. Bu durumların oluşunu izleyen otuz gün içinde diğer
ortakların teklifi ve idarenin uygun görmesi halinde de, teminat dahil o iş
için pilot veya koordinatör ortağın yüklenmiş olduğu sorumlulukların
üstlenilmesi kaydıyla sözleşme yenilenerek işe devam edilebilir.
Pilot veya koordinatör
ortak dışındaki ortaklardan birinin ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu,
özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya dağılması halinde, diğer
ortaklar teminat dahil işin o ortağa yüklediği sorumlulukları da üstlenerek
taahhüdü yerine getirirler. [2]
Yüklenicinin
sözleşmeyi feshetmesi
Madde 19- Sözleşme
yapıldıktan sonra mücbir sebep halleri dışında yüklenicinin mali acz içinde
bulunması nedeniyle taahhüdünü yerine getiremeyeceğini gerekçeleri ile birlikte
yazılı olarak bildirmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın kesin
teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek
hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
İdarenin
sözleşmeyi feshetmesi
Madde 20- Aşağıda
belirtilen hallerde idare sözleşmeyi fesheder:
a)
Yüklenicinin taahhüdünü ihale
dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi veya işi
süresinde bitirmemesi üzerine, ihale dokümanında belirlenen oranda gecikme
cezası uygulanmak üzere, idarenin en az on gün süreli ve nedenleri açıkça
belirtilen ihtarına rağmen aynı durumun devam etmesi, [3]
b) Sözleşmenin uygulanması sırasında yüklenicinin 25 inci maddede
sayılan yasak fiil veya davranışlarda bulunduğunun tespit edilmesi,
Hallerinde, ayrıca
protesto çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar
gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye
edilir.
Sözleşmeden
önceki yasak fiil veya davranışlar nedeniyle fesih
Madde 21-
Yüklenicinin, ihale sürecinde Kamu İhale Kanununa göre yasak fiil veya
davranışlarda bulunduğunun sözleşme yapıldıktan sonra tespit edilmesi halinde,
kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir kaydedilir ve sözleşme
feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
Ancak, taahhüdün en az % 80’inin tamamlanmış
olması ve taahhüdün tamamlattırılmasında kamu yararı bulunması kaydıyla;
a) İvediliği nedeniyle taahhüdün kalan kısmının
yeniden ihale edilmesi için yeterli sürenin bulunmaması,
b) Taahhüdün başka bir yükleniciye yaptırılmasının mümkün olmaması,
c) Yüklenicinin yasak fiil veya davranışının
taahhüdünü tamamlamasını engelleyecek nitelikte olmaması,
Hallerinde, idare
sözleşmeyi feshetmeksizin yükleniciden taahhüdünü tamamlamasını isteyebilir ve
bu takdirde yüklenici taahhüdünü tamamlamak zorundadır. Ancak bu durumda,
yüklenici hakkında 26 ncı madde hükmüne göre işlem yapılır ve yükleniciden
kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların tutarı kadar ceza tahsil edilir.
Bu ceza hakedişlerden kesinti yapılmak suretiyle de tahsil edilebilir.
Sözleşmenin
feshine ilişkin düzenlemeler
Madde 22- 19 uncu
maddeye göre yüklenicinin fesih talebinin idareye intikali, 20 nci maddenin (a)
bendine göre belirlenen sürenin bitimi, 20 nci maddenin (b) bendi ile 21 inci
maddeye göre ise tespit tarihi itibariyle sözleşme feshedilmiş sayılır. Bu
tarihleri izleyen yedi gün içinde idare tarafından fesih kararı alınır. Bu
karar, karar tarihini izleyen beş gün içinde yükleniciye bildirilir.
19, 20 ve 21 inci
maddelere göre sözleşmenin feshedilmesi halinde, kesin teminat ve varsa ek
kesin teminatlar alındığı tarihten gelir kaydedileceği tarihe kadar Devlet
İstatistik Enstitüsünce yayımlanan aylık toptan eşya fiyat endeksine göre
güncellenir. Güncellenen tutar ile kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların
tutarı arasındaki fark yükleniciden tahsil edilir.
Hakedişlerden kesinti
yapılmak suretiyle teminat alınan hallerde, alıkonulan tutar gelir
kaydedileceği gibi, sözleşmenin feshedildiği tarihten sonra yapılmayan iş
miktarına isabet eden teminat tutarı da birinci fıkra hükmüne göre
güncellenerek yükleniciden tahsil edilir.
Gelir kaydedilen
teminatlar, yüklenicinin borcuna mahsup edilemez.
19, 20 ve 21 inci
maddelere göre sözleşmenin feshedilmesi halinde, yükleniciler hakkında 26 ncı
madde hükümlerine göre işlem yapılır. Ayrıca, sözleşmenin feshi nedeniyle
idarenin uğradığı zarar ve ziyan yükleniciye tazmin ettirilir.
Mücbir
sebeplerden dolayı sözleşmenin feshi
Madde 23- Mücbir
sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi halinde, hesabı genel hükümlere
göre tasfiye edilerek, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir.
Sözleşme
kapsamında yaptırılabilecek ilave işler, iş eksilişi ve işin tasfiyesi [4]
Madde 24-
(Değişik: 30/7/2003-4964/46 md.)
Mal ve hizmet
alımlarıyla yapım sözleşmelerinde, öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş
artışının zorunlu olması halinde, artışa konu olan iş;
a) Sözleşmeye esas proje içinde kalması,
b) İdareyi külfete sokmaksızın asıl işten ayrılmasının
teknik veya ekonomik olarak mümkün olmaması,
Şartlarıyla, anahtar teslimi götürü bedel ihale
edilen yapım işlerinde sözleşme bedelinin % 10'una, birim fiyat teklif almak
suretiyle ihale edilen mal ve hizmet alımlarıyla yapım işleri sözleşmelerinde
ise % 20 'sine kadar oran dahilinde, süre hariç sözleşme ve ihale dokümanındaki
hükümler çerçevesinde aynı yükleniciye yaptırılabilir.
Birim fiyat sözleşme ile
yürütülen yapım işlerinde, (Değişik
ibare: 02/07/2018-KHK-700/140 md.; yürürlük:09/07/2018) Cumhurbaşkanı bu
oranı sözleşme bazında % 40 'a kadar artırmaya yetkilidir.
İşin bu şartlar
dahilinde tamamlanamayacağının anlaşılması durumunda ise artış yapılmaksızın
hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir. Ancak bu durumda, işin tamamının
ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesi
zorunludur.
Sözleşme bedelinin %
80'inden daha düşük bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi
bitirmek zorundadır. Bu durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve
yüklenici kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 80'i ile sözleşme
fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5'i geçici kabul
tarihindeki fiyatlar üzerinden ödenir.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Yasaklar ve Sorumluluklar
Yasak fiil
ve davranışlar
Madde 25-
Sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda
bulunmak yasaktır:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla sözleşmeye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b)
Sahte
belge düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
c)
Sözleşme konusu işin yapılması
veya teslimi sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak, fen ve
sanat kurallarına aykırı, eksik, hatalı veya kusurlu imalat yapmak.
d)
Taahhüdünü yerine getirirken
idareye zarar vermek.
e) Bilgi ve deneyimini idarenin zararına kullanmak
veya 29 uncu madde hükümlerine aykırı hareket etmek.
f) Mücbir sebepler dışında, ihale dokümanı ve
sözleşme hükümlerine uygun olarak taahhüdünü yerine getirmemek.
g) Sözleşmenin 16 ncı madde hükmüne aykırı olarak
devredilmesi veya devir alınması.
İhalelere
katılmaktan yasaklama
Madde 26-
(Değişik birinci fıkra: 30/7/2003-4964/47 md.) 25 inci maddede belirtilen fiil veya
davranışlarda bulundukları tespit edilenler hakkında fiil veya davranışlarının
özelliğine göre, bir yıldan az olmamak üzere iki yıla kadar, 4734 sayılı
Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile istisna edilenler dahil bütün kamu kurum
ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir. Katılma
yasakları, sözleşmeyi uygulayan bakanlık veya ilgili veya bağlı bulunulan
bakanlık, herhangi bir bakanlığın ilgili veya bağlı kuruluşu sayılmayan
idarelerde bu idarelerin ihale yetkilileri, il özel idareleri ve (Değişik:29/11/2018-7153/28
md.) bunlara bağlı birlik, müessese ve
işletmelerde İçişleri Bakanlığı; belediyeler ve bunlara bağlı birlik, müessese
ve işletmelerde ise Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından
verilir.
Haklarında yasaklama
kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket
ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin
yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında
birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama
kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir
şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye
şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip
olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı
verilir.
Bu fiil veya
davranışlarda bulundukları tespit edilenler, yasaklama kararının yürürlüğe
girdiği tarihe kadar aynı idare tarafından yapılacak ihalelere de iştirak
ettirilmezler.
Yasaklama kararları,
yasaklamayı gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi izleyen en
geç kırkbeş gün içinde verilir.Verilen bu karar Resmi Gazetede yayımlanmak
üzere en geç onbeş gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu kararlar Kamu İhale Kurumunca izlenerek, kamu ihalelerine katılmaktan
yasaklı olanlara ilişkin siciller tutulur. [5]
İdareler, 25 inci
maddede belirtilen yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştıkları takdirde,
gereğinin yapılması için bu durumu ilgili veya bağlı bulunulan bakanlığa
bildirmekle yükümlüdür.
Yüklenicilerin
ceza sorumluluğu
Madde 27- İş
tamamlandıktan ve kabul işlemi yapıldıktan sonra tespit edilmiş olsa dahi, 25
inci maddede belirtilen fiil veya davranışlardan Türk Ceza Kanununa göre suç
teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o
işteki ortak veya vekilleri hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza
kovuşturması yapılmak üzere yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda
bulunulur. Hükmolunacak cezanın yanısıra, idarece 26 ncı maddeye göre
verilen yasaklama kararının bitiş tarihinden itibaren uygulanmak şartıyla
bir yıldan az olmamak üzere üç yıla kadar bu Kanun kapsamında yer alan bütün
kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla 26 ncı
maddenin ikinci fıkrasında sayılanlarla birlikte yasaklanırlar.
Bu Kanunda belirtilen
yasak fiil veya davranışları nedeniyle haklarında mükerrer ceza hükmolunanlar
ile bu kişilerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip olduğu sermaye
şirketleri veya bu kişilerin ortağı olduğu şahıs şirketleri, mahkeme kararı ile
sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanır.
Bu madde hükümlerine
göre; mahkeme kararı ile yasaklananlar ve ceza hükmolunanlar, Cumhuriyet
Savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kamu İhale Kurumuna, meslek
sicillerine işlenmek üzere de ilgili meslek odalarına bildirilir.
Sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlara ilişkin
mahkeme kararları, Kamu İhale Kurumunca bildirimi izleyen onbeş gün içinde
Resmi Gazetede yayımlanmak suretiyle duyurulur.
Görevlilerin
ceza sorumluluğu
Madde 28- Muayene ve
kabul komisyonlarının başkan ve üyeleri, yapı denetim görevlileri ve ihtiyacın
karşılanma sürecindeki her aşamada görev alan diğer ilgililerin, görevlerini
kanunî gereklere uygun veya tarafsızlıkla yapmadıklarının, taraflardan birinin
zararına yol açacak ihmalde veya kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti
halinde, haklarında ilgili mevzuatları gereğince disiplin cezası uygulanır.
Ayrıca, fiil veya davranışlarının özelliğine göre haklarında ceza
kovuşturulması da yapılır ve hükmolunacak ceza ile birlikte tarafların
uğradıkları zarar ve ziyan genel hükümlere göre kendilerine tazmin ettirilir. (Değişik
son cümle: 30/7/2003-4964/48 md.) Bu Kanuna aykırı fiil veya davranışlardan
dolayı hüküm giyen idare görevlileri, bu Kanun kapsamına giren işlerde
görevlendirilemezler.
Bu Kanun kapsamına giren
işlerden dolayı yargı organlarınca herhangi bir ceza verilmiş olanlar, bu Kanun
kapsamına giren bütün kamu kurum ve kuruluşlarınca bu Kanunun ve ilgili diğer
mevzuatın uygulanması ile görevli ve yetkili kadrolara atanamaz ve görev
alamazlar.
Bilgi ve
belgeleri açıklama yasağı
Madde 29- Bu Kanunun
uygulanmasında görevliler ile danışmanlık hizmeti sunanlar; yüklenicilerin iş
ve işlemlerine, teknik ve mali yapılarına ilişkin olarak gizli kalması gereken
bilgi ve belgeleri ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına
kullanamazlar. Aksine hareket edenler hakkında ilgisine göre 26 veya 28 inci
maddede belirtilen müeyyideler uygulanır.
Yapım
işlerinde yüklenicilerin ve alt yüklenicilerin sorumluluğu
Madde 30- Yapım
işlerinde yüklenici ve alt yükleniciler, yapının fen ve sanat kurallarına uygun
olarak yapılmaması, hileli malzeme kullanılması ve benzeri nedenlerle ortaya
çıkan zarar ve ziyandan, yapının tamamı için işe başlama tarihinden itibaren
kesin kabul tarihine kadar sorumlu olacağı gibi, kesin kabul onay tarihinden
itibaren de onbeş yıl süreyle müteselsilen sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel
hükümlere göre yüklenici ve alt yüklenicilere ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca
haklarında 27 nci madde hükümleri uygulanır.
Yapı denetim
görevlilerinin sorumluluğu
Madde 31- Yapı
denetimini yerine getiren idare görevlileri, denetim eksikliği nedeniyle işin
fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılmamasından ortaya çıkan zarar ve
ziyandan onbeş yıl süre ile yüklenici ile birlikte müteselsilen sorumludur.
Ayrıca haklarında 28 inci madde hükümleri uygulanır.
Danışmanlık
hizmeti sunucularının sorumluluğu
Madde 32-
Danışmanlık hizmetlerinde; tasarım hatası, uygulama yanlışlığı, denetim
eksikliği, hatalı yaklaşık maliyet tespiti, işlerin yürürlükteki mevzuata uygun
olarak yapılmaması, meslek ahlakına uygun davranılmaması, bilgi ve deneyimin
idarenin yararına kullanılmaması ve benzeri nedenlerle meydana gelen zarar ve
ziyandan hizmet sunucusu doğrudan, yapı denetimi hizmetinin sunulduğu durumda
ise yapım işini üstlenen yüklenici ve alt yüklenicilerle birlikte onbeş yıl
süre ile müteselsilen sorumludur.
Bu zarar ve ziyan genel
hükümlere göre hizmet sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında
27 nci madde hükümleri uygulanır.
Tedarikçilerin
sorumluluğu
Madde 33-
Tedarikçiler taahhütleri çerçevesinde kusurlu veya standartlara uygun olmayan
malzeme verilmesi veya kullanılması, taahhüdün sözleşme ve şartname
hükümlerine uygun olarak yerine getirilmemesi ve benzeri nedenlerle ortaya
çıkan zarar ve ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere
göre tedarikçiye ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci madde
hükümleri uygulanır.
Hizmet
sunucularının sorumluluğu
Madde 34- Hizmet
sunucuları taahhütleri çerçevesinde kusurlu veya standartlara uygun olmayan
malzeme seçilmesi, verilmesi veya kullanılması, tasarım hatası, uygulama
yanlışlığı, denetim eksikliği, taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirilmemesi ve benzeri nedenlerle ortaya çıkan zarar ve
ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet
sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci madde hükümleri
uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Çeşitli Hükümler
Teminat
Madde 35- Bu Kanunda
hüküm bulunmayan hallerde, Kamu İhale Kanununun teminatlara ilişkin hükümleri
uygulanır.
Hüküm
bulunmayan haller
Madde 36- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde Borçlar
Kanunu hükümleri uygulanır.
Tebligat
Madde 37- Bu Kanunda
hüküm bulunmayan hallerde yapılacak tebliğler hakkında Tebligat Kanunu
hükümleri uygulanır.
Değişiklik
yapılması
Madde 38- Bu Kanun hükümlerine ilişkin değişiklikler, ancak
bu Kanuna hüküm eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle
düzenlenir.
BEŞİNCİ
KISIM
Son Hükümler
Uygulanmayacak
hükümler
Madde 39- a)
Kamu İhale Kanununa göre yapılan ihalelere ilişkin düzenlenen sözleşmeler
açısından 8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümleri
uygulanmaz.
b) Diğer kanunların 8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı
Devlet İhale Kanunundan muafiyet tanıyan hükümleri ile bu Kanuna uymayan
hükümleri uygulanmaz.
c) (Ek: 30/7/2003-4964/49 md.) 2985 sayılı
Toplu Konut Kanunu kapsamında yapılacak sözleşmelerde, cezaî yaptırımlar ve
katılma yasakları bu Kanuna tâbi olmak kaydıyla, özel sözleşme usul ve esasları
belirlemeye (Değişik ibare:
02/07/2018-KHK-700/140 md.; yürürlük:09/07/2018) Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı [6]
EK MADDE 1- (Ek: 14/2/2020-7221/30 md.)
Bu
Kanuna göre düzenlenecek yapım ve yapım ile ilgili danışmanlık hizmet işlerine
ilişkin sözleşmelerin uygulanmasında; sözleşmede bulunmayan veya fiyatı belirli
olmayan işlerin fiyatının tespiti, ihale dokümanını oluşturan belgeler
arasındaki uyumsuzluk, iş programı ihtilafları, fiyat farkı ödenmesi ve
hesaplanması, sürenin uzatılması ve ödenek aktarılması, geçici ve kesin kabul
işlemleri, gecikme halinde uygulanacak cezalar, yaptırılabilecek ilave işler ve
iş eksilişlerinde sözleşme anlaşmazlıklarını incelemede Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı bünyesinde yer alan Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı görevli ve
yetkilidir.
Sözleşme uygulamalarına
yönelik itiraz başvuruları ve anlaşmazlıkların çözümü [7]
EK
MADDE 2- (Ek: 14/2/2020-7221/31 md.) Yüklenici veya idareler,
sözleşmenin uygulanmasından kaynaklanan anlaşmazlıklar nedeniyle yargılama veya
Sayıştay incelemesine konu edilmemiş olmak şartıyla anlaşmazlığın çözümü için
Yüksek Fen Kuruluna başvurabilirler.
Yüklenici itirazları,
sözleşmeyi düzenleyen idarelere, kesin kabul aşaması tamamlanıncaya kadar
yazılı olarak yapılır. Bu itirazlar, ilgili idareler tarafından en geç otuz gün
içinde Yüksek Fen Kuruluna gönderilir. Yüksek Fen Kurulu, itirazları en geç
altmış gün içinde bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre inceleyerek
karara bağlar ve bu kararlar ilgili idarece uygulanır.
Tip
sözleşmelerin hazırlanması
GEÇİCİ MADDE 1- Bu
Kanunun uygulanmasına yönelik olarak çıkarılacak tip sözleşmeler, ilgili kurum
ve kuruluşların görüşleri alınarak Kamu İhale Kurumu tarafından Kanunun
yürürlüğe gireceği tarihe kadar hazırlanır ve Resmi Gazetede yayımlanır.
Bunların yürürlüğe
konulmasına kadar idareler, mevcut sözleşme esas ve hükümlerini uygulamaya
devam ederler.
Yapım
işlerinde fiyat farkı
GEÇİCİ MADDE 2– (Ek: 30/7/2008 – 5794/1 md.)
31/5/2008
tarihinden önce 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihalesi yapılmış yapım
işlerinde, iş kalemleri veya iş gruplarının imalatında kullanılan malzemelerin
fiyatlarında beklenmeyen artışlar meydana gelmesi nedeniyle ihale dokümanında
fiyat farkı verilmesine ilişkin hüküm bulunup bulunmadığına veya ihalenin
yabancı para üzerinden sözleşmeye bağlanıp bağlanmadığına bakılmaksızın
1/1/2008 tarihinden sonra yapılan ve yapılacak olan imalatlar için fiyat farkı
verilebilmesine ilişkin esas ve usulleri tespite Kurumun teklifi üzerine (Değişik
ibare: 02/07/2018-KHK-700/140 md.; yürürlük:09/07/2018) Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Elektrik
alımı sözleşmelerinde ek fiyat farkı
GEÇİCİ MADDE 3– (Ek: 16/5/2018 – 7144/12 md.)
14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan görevli tedarik şirketlerinin
yüklenicisi olduğu sözleşmeler hariç olmak üzere, ilanı veya duyurusu 24/2/2018
tarihinden önce yapılarak 4734 sayılı Kanuna göre ihale edilen ve ihale
dokümanında fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin hüküm bulunan elektrik alım
sözleşmelerinden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce fesih veya
tasfiye edilmeksizin kabulü yapılan veya bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibariyle devam edenlerin 1/1/2016 tarihinden sonra gerçekleştirilen kısımları
için ek fiyat farkı ödenebilmesi veya kesilebilmesine ilişkin esas ve usulleri
tespite Kurumun teklifi üzerine (Değişik:
2/7/2018-KHK-703/214 md.) Cumhurbaşkanlığı yetkilidir.
Sözleşmelerin tasfiyesi veya devri
GEÇİCİ MADDE 4- (Ek: 17/01/2019-7161/32 md.) 31/8/2018 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna
göre ihalesi yapılan (3 üncü maddesindeki istisnalar dahil) ve bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden sözleşmeler, imalat girdilerinin
fiyatlarında beklenmeyen artışlar meydana gelmesi nedeniyle, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten sonraki 60 gün içinde yüklenicinin idareye yazılı
olarak başvurması kaydıyla, Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak
idarenin onayına bağlı olarak feshedilip tasfiye edilebilir veya
devredilebilir. Bu durumda devir alacaklarda ilk ihaledeki şartlar, devir
tarihi itibarıyla aranacak olup devirden veya fesihten kaynaklanan kısıtlama ve
yaptırımlar uygulanmaz. Yüklenimi ortak girişim tarafından yürütülen
sözleşmelerde ortaklar arasında devir veya hisse devirlerinde ilk ihaledeki
yeterlik şartları aranmaz. Sözleşmesi feshedilen veya sözleşmeyi devreden
yüklenicinin teminatı iade edilir. Bu fıkra kapsamında devredilen sözleşmeler
ile bu fıkra kapsamına girmekle birlikte devredilmeyen sözleşmelerde, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonraki 60 gün içinde yüklenicinin idareye
yazılı olarak başvurması kaydıyla süre uzatımına ilişkin kısıtlama ve şartlara
tabi olunmaksızın Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak idare
tarafından süre uzatılabilir.
Sözleşmenin bu madde kapsamında feshedilerek
tasfiye edilmesi veya devredilmesi durumunda yüklenici, fesih veya devir
tarihine kadar gerçekleştirdiği imalatlar dışında idareden herhangi bir hak
talebinde bulunamaz. Yüklenici tarafından, işin idarece uygun görülecek can ve
mal güvenliği ile yapı güvenliğine yönelik tedbirlerin alınması şarttır. Bu
kapsamda düzenlenecek fesihnamelerden ve devredilecek sözleşmelerden damga
vergisi alınmaz.
Yürürlük
Madde 40- Bu Kanun
1.1.2003 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 41- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
5/1/2002
TARİHLİ VE 4735 SAYILI KANUNA İŞLENEMEYEN HÜKÜMLER
1)
30/7/2003 tarihli ve 4964 sayılı Kanunun hükmüdür:
Geçici Madde 1- 4734 ve 4735 sayılı kanunlarda bu Kanunla
yapılan değişikliklerden dolayı yeniden düzenlenmesi gereken standart ihale
dokümanı, Tip Sözleşme ve yönetmelikler, bu Kanunun yayımlandığı tarihten
itibaren altmış gün içinde Kurum tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulur.
4734 sayılı Kanundaki parasal limitlerde bu Kanunla yapılan değişiklikler ve
yeni eklenen parasal limitler, 22.1.2002 tarihinde geçerli kabul edilerek
1.1.2003 tarihine göre 4734 sayılı Kanunun 67 nci maddesindeki esaslar
dahilinde Kurum tarafından güncellenir. Bu düzenlemelerin yürürlüğe konulmasına
kadar, idareler, mevcut usul, esas ve yönetmelik hükümlerini uygulamaya devam
ederler.
4734 sayılı Kanunun 3 üncü ve geçici 4 üncü
maddelerinde bu Kanunla yapılan değişikliklerden dolayı hazırlanması ve
yürürlüğe konulması gereken esas ve usuller, bu Kanunun
yayımlandığı tarihten itibaren otuz
gün içinde hazırlanır ve yürürlüğe
konulur. Bu düzenlemelerin yayımlanmasına kadar idareler, 4734 sayılı Kanunun
bu Kanunla değiştirilmeden önce yürürlükte bulunan 3 üncü ve geçici 4 üncü
maddeleri gereği hazırlanan ve yürürlüğe konulan esas ve usulleri uygulamaya
devam ederler.
4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (g)
bendindeki istisna hükmünden yararlanan kuruluşların sözleşme altında yüklenici
oldukları yapım işi alımları da on yıl süreyle aynı bentte öngörülen istisna
hükümlerine tâbidir.
2)
25/11/2020 tarihli ve 7257 sayılı Kanunun hükmüdür:
MADDE 9 – 4646 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Şirket kurulumu ve devir
EK MADDE 1 – Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile
ilgili kamu iktisadi teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıkları tarafından bu
maddenin yürürlük tarihinden önce yurt dışında kurulan şirketlerin Türkiye’deki
şubelerinin bulunduğu yerlerde söz konusu şirketlerin ortaklarınca, işletme
konuları, ticaret unvanları, sermayeleri ve ortaklık payları aynı kalmak
suretiyle, bu madde ve özel hukuk hükümlerine tabi olmak ve ikinci fıkrada
belirtilen işlemleri gerçekleştirmek üzere, Cumhurbaşkanı kararıyla ayrı birer
şirket kurulabilir. Bu şirketler, bu madde ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanununun bu maddeye aykırı olmayan hükümlerine göre Hazine ve
Maliye Bakanlığının görüşü de alınmak suretiyle hazırlanacak esas
sözleşmelerinin tescil ve ilanıyla faaliyete geçerler.
Kurulan şirketler faaliyete geçmelerini müteakip en geç
altı ay içerisinde yurt dışındaki şirketlerle yapacakları protokollerle, yurt
dışındaki şirketlerin her türlü; haklarını, alacaklarını, yükümlülüklerini,
taşınırlarını ve taşınmazlarını, gemilerini ve taşıtlarını, ruhsatlarını ve
lisanslarını, fikri ve sınai haklarını, uluslararası kuruluşlar ve şirketler
nezdindeki hisselerini ve ortaklıklarını, sözleşmelerini ve kredi
anlaşmalarını, araçlarını, gereçlerini ve malzemelerini, yazılımlarını ve
donanımlarını, yazılı ve elektronik ortamdaki kayıtlarını ve diğer
dokümanlarını, taraf olduğu davaları ve icra takiplerini, bu maddenin yürürlük
tarihinden önceki borçlarını ve personelini devralabilirler. Söz konusu devir
işlemlerinin tamamlanmasıyla beraber, yurt dışında kurulan şirketlerin
Türkiye’deki şubeleri talep üzerine tasfiyesiz terkin olunur. Bu devirlere
ilişkin bütün devir, temlik ve intikal işlemleri ile bu işlemlerden doğan
kazançlar ve bu işlemlerle ilgili olarak düzenlenecek her türlü sözleşme, protokol
ve kâğıtlar damga vergisi dâhil her türlü vergi, resim, harç ve benzeri mali
yükümlülüklerden istisnadır. Bu devir işlemlerine ve protokollere ilişkin
olarak ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanı yetkilidir. İlgili mevzuatta yurt dışındaki şirketlere yapılan atıflar
devir işlemlerinin tamamlanmasını müteakip ilgisine göre Türkiye’de kurulan
şirketlere yapılmış sayılır.
Kurulan şirketler, işletme konusu dâhilinde olmak
kaydıyla 11/9/1981 tarihli ve 2522 sayılı Kamu Kuruluşlarının Yurt Dışındaki
İhalelere Katılması Hakkında Kanuna tabi olmaksızın yurt içinde ve yurt dışında
gereken faaliyetleri yürütmeye yetkilidir. Bu şirketler hakkında; 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu, 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt
Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, ceza ve
ihalelerden yasaklanma hükümleri hariç 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu, 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu,
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun kuruluşa ve tescile,
ayni ve nakdi sermaye konulmasına, sermaye ve kanuni yedek akçelerle ilgili
olarak kendiliğinden sona ermeye ilişkin hükümleri, 8/6/1984 tarihli ve 233
sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname, 18/5/1994 tarihli ve 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 4/7/2001
tarihli ve 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kamu kurum ve kuruluşlarına
personel alınmasına dair ilgili mevzuat hükümleri uygulanmaz. Ancak, Türkiye
Büyük Millet Meclisi denetimine ilişkin 2/4/1987 tarihli ve 3346 sayılı Kamu
İktisadi Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye Büyük Millet Meclisince
Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 9 uncu maddesi hükümleri
uygulanır. Kurulan şirketlerde 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa
tabi personel istihdam edilir.
Kurulan
şirketlerin ortaklık yapısını değiştirmeye, yurt içinde ve yurt dışında şirket
kurmasına veya bir şirkete yüzde elliden fazla hisseyle ortak olmasına karar
vermeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.”
Değiştiren
Kanunun/ İptal Eden Anayasa Mahkemesi Kararının Numarası |
4735 sayılı
Kanunun değişen veya iptal edilen maddeleri |
Yürürlüğe Giriş
Tarihi |
4964 |
5, 7, 12, 18, 24, 26, 28, 39, İşlenemeyen Hüküm |
15/8/2003 |
5680 |
6 |
7/6/2007 |
5794 |
Geçici Madde 2 |
6/8/2008 |
5812 |
5, 6, 9, 20 |
5/3/2009 |
6552 |
8 |
11/9/2014 |
6645 |
7 |
23/4/2015 |
7144 |
Geçici Madde 3 |
25/5/2018 |
KHK/700 |
8, 24, 39, Geçici Madde 2 |
24/6/2018
tarihinde birlikte yapılan Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı
seçimleri sonucunda Cumhurbaşkanının andiçerek göreve başladığı tarihte (9/7/2018) |
KHK/703 |
Geçici Madde 3 |
24/6/2018
tarihinde birlikte yapılan Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı
seçimleri sonucunda Cumhurbaşkanının andiçerek göreve başladığı tarihte (9/7/2018)
|
7153 |
26 |
10.12.2018 |
7161 |
Geçici Madde 4 |
18/01/2019 |
7221 |
Ek Madde 1, 2 |
20.02.2020 |
7257 |
4735 sayılı Kanuna İşlenemeyen Hüküm |
2/12/2020 |
KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU
KANUN NO :
4735
KABUL
TARİHİ :
05.01.2002
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI :
22.01.2002/24648
KANUN NO : 4964
(BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN)
KABUL TARİHİ :
30.07.2003
RESMİ GAZETE TARİH/SAYI :
15.08.2003/25200
KANUN NO : 5680
(KAMU İHALE KANUNU VE KAMU İHALE
SÖZLEŞMELERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN)
KABUL TARİHİ :
01.06.2007
RESMİ GAZETE TARİH/SAYI :
07.06.2007/26545
KANUN NO : 5794
(KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN)
KABUL TARİHİ :
30.07.2008
RESMİ GAZETE TARİH/SAYI :
06.08.2008/26959
KANUN NO : 5812
(KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE
SÖZLEŞMELERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN)
KABUL TARİHİ :
20.11.2008
RESMİ GAZETE TARİH/SAYI :
05.12.2008/27075
KANUN NO :
6552
(İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN)
KABUL
TARİHİ : 10.09.2014
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 11.09.2014/29116-1.mükerrer
KANUN NO :
6645
(İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI DAİR KANUN)
KABUL
TARİHİ : 04.04.2015
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 23.04.2015/29335
KANUN NO :7144
(BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN)
KABUL
TARİHİ : 16.05.2018
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 25.05.2018/
30431
KHK NO :700
(ANAYASADA
YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERE UYUM SAĞLANMASI AMACIYLA BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME)
KABUL
TARİHİ : 02.07.2018
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 07.07.2018/
30471-2.mükerrer
KHK SAYISI :703
(ANAYASADA
YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERE UYUM SAĞLANMASI AMACIYLA BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME)
KABUL
TARİHİ : 2.7.2018
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 9.7.2018/
30473- 3. Mükerrer
KANUN NO
:7153
(ÇEVRE
KANUNU VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN)
KABUL
TARİHİ : 29.11.2018
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 10.12.2018/
30621
KANUN NO
:7161
(VERGİ
KANUNLARI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN)
KABUL
TARİHİ : 17.01.2019
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 18.01.2019/
30659
KANUN NO
:7221
(COĞRAFİ
BİLGİ SİSTEMLERİ İLE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN)
KABUL
TARİHİ : 14.02.2020
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 20.02.2020/
31045
KANUN NO
:7257
(ELEKTRİK PİYASASI KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN)
KABUL
TARİHİ : 25.11.2020
RESMİ
GAZETE TARİH/SAYI : 02.12.2020/
31322
[1] 20/11/2008 tarihli ve 5812 sayılı Kanunun 32 nci maddesiyle; bu fıkrada
yer alan “Çerçeve sözleşme”
ibaresi,
“Çerçeve
anlaşma”, “kısa” ibaresi “münferit” olarak değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
[2] Bu maddede geçen “pilot” ibareleri, 30/7/2003
tarihli ve 4964 sayılı Kanunun 45 inci maddesiyle “pilot veya
koordinatör” olarak
değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
[3] 20/11/2008 tarihli ve
5812 sayılı Kanunun 34 üncü maddesiyle; bu bentte yer alan “yirmi gün” ibaresi, “on
gün”
olarak değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
[4] Bu maddenin başlığı “Öngörülemeyen durumlar
nedeniyle işin tasfiyesi” iken, 30/7/2003 tarihli ve 4964 sayılı
Kanunun 46 ncı maddesiyle
metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.
[5] Bu
fıkrada geçen “en geç otuz gün” ibaresi, 30/7/2003 tarihli ve
4964 sayılı Kanunun 47 nci maddesiyle “en
geç kırkbeş gün” olarak değiştirilmiş ve
metne işlenmiştir.
[6] Bu madde
başlığı 14/02/2020 tarihli ve 7221 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin hükmüdür.
[7] Bu madde
başlığı 14/02/2020 tarihli ve 7221 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin hükmüdür.
0 Yorumlar
Bu konuyla ilgili sorularınız olursa yorum olarak bırakabilirsiniz. Mutlaka cevap veririm.